Een goede slaaphouding is erg belangrijk voor je gezondheid. Als je in een verkeerde houding slaapt, kan dit veel negatieve effecten op je lichaam hebben. Daarom gaan we het in dit blog hebben over slaaphoudingen.

 

Hoeveel soorten slaaphoudingen zijn er?

Er zijn heel veel slaaphoudingen te vinden, maar globaal gezien bestaan slaaphoudingen uit slapen op je rug, slapen op je buik, slapen op je zij en slapen in een foetushouding.

  • Slapen op je rug. Slapen op je rug is erg goed voor je lichaam, omdat je op deze manier je rug goed ondersteunt. Het voorkomt rug- en nekklachten. Op je rug slapen is een natuurlijke houding die de rugwervels minimaal belast. Wel is het erg belangrijk dat je met je hoofd op een kussen slaapt.
  • Slapen op je buik. Slapen op je buik is verre van een goede slaaphouding. Je moet continu bewegen om fijn te kunnen blijven liggen en om goed te kunnen ademen. Je lichaam ligt in een onnatuurlijke houding als je op je buik slaapt. Je kunt dit dus maar beter snel afleren, wil je geen rugklachten ontwikkelen.
  • Slapen op je zij. Zijslapers zijn best goed bezig. Slapen op je zij is goed voor je rug, waardoor ook deze houding rug- en nekklachten verlicht. Echter is op je zij slapen niet geweldig voor je gezicht. Door op je zij te slapen versnel je rimpelvorming in je gezicht, je ligt namelijk met je gezicht op je kussen.
  • Slapen in een foetushouding. Slapen in een foetushouding is niet geweldig voor je lichaam, al is het beter dan slapen op je buik. Er komt namelijk veel spanning op je rug te staan. Ook ademen wordt in deze houding lastiger. Daarom kun je beter iets rechter op je zij gaan liggen.

Welke slaaphouding is het beste?

Er zijn dus verschillende slaaphoudingen. Je kiest zelf niet bewust voor je slaaphouding, het is iets dat natuurlijk wordt gekozen. Maar wat is de beste slaaphouding? De conclusie van de verschillende slaaphoudingen is dat op je rug slapen het beste is voor je lichaam. Je rug en nek worden op deze manier het beste ondersteund, mits je op een goed kussen slaapt. Ook voorkom je zo sneller rimpels in je gezicht. Er is wel een nadeel aan slapen op je rug, namelijk dat je er eerder door gaat snurken.

Wat zegt je slaaphouding over je?

Een slaaphouding zegt vaak iets over jou. Heb je een relatie, dan kan jullie slaaphouding samen ook veel zeggen. Dit is natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen, maar wel leuk om te weten. Wat zeggen de slaaphoudingen over jou? Slapen in een foetushouding betekent dat je vanbinnen gevoelig en onzeker bent. Slapen op je rug zegt vaak dat je veel zelfvertrouwen hebt en dat je niet bang bent om voor jezelf op te komen. Op de rug slapen is natuurlijk een erg open houding. Slapen op je zij betekent dat je een sociaal mens bent en goed met verschillende soorten mensen om kunt gaan.

Welke slaaphouding tijdens een zwangerschap?

Als je zwanger bent, en voornamelijk als je al in een vergevorderd stadium bent en dus al een flinke buik hebt, kan slapen lastig zijn. Als je normaal gesproken op je buik slaapt, zul je al snel merken dat dat nu niet meer gaat. Als je zwanger bent, kun je het beste op je zij gaan liggen. Dat is de beste houding tijdens de zwangerschap, doordat er geen druk ligt op je organen. Het is nog beter als je op je linkerzij slaapt, want dan vergroot je de toevoer van bloed en voedingsstoffen naar je baby toe. Het kan ook prettig zijn om op je zij te liggen en een kussen tussen je benen te doen.

Een goed matras is de basis

De basis van een goede slaaphouding is natuurlijk een goed matras. Het is belangrijk om te kiezen voor een matras met verschillende comfortzones, zodat elk lichaamsdeel op de juiste manier ondersteund wordt. Slaap je op een oud en versleten matras, dan komt dat je slaaphouding en eventuele rug- en nekklachten niet ten goede. En voor het uitzoeken van een goed matras, ben je bij De Been Slaapadviseurs natuurlijk aan het juiste adres!